Ocena wątku:
  • 3 głosów - średnia: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Przygotowanie Gothica i instalacja modyfikacji [PORADNIK]
#1

Przygotowanie Gothica do gry oraz instalacja modyfikacji (Krok po kroku)

W związku z tym, że niektórzy z Was nadal mają problemy z uruchamianiem Gothica na nowszych sprzętach i instalacją modyfikacji postanowiliśmy wyjść naprzeciw i przygotować jak najprostszy poradnik dotyczący poprawnej instalacji i uruchomienia modów do gry Gothic 1 oraz Gothic 2.

Przygotowanie Gothica do gry
1. Przygotuj "czystą" wersję gry Gothic 1 lub Gothic 2 z dodatkiem Nocy Kruka. Możesz sprawdzić od razu czy gra w ogóle się uruchomi, ale jest duże prawdopodobieństwo, że tak się nie stanie - za wyjątkiem wersji Steamowej, która zawiera fixy takie jak "wersja raportowa" (dla Gothic 2) oraz Systempack 1.8 (dla obu części).
*czysta wersja gry oznacza wersję niezmodowaną, czyli kopię gry świeżo po instalacji (z płyty, goga lub steama).

Folder z grą NIE POWINIEN nie zawierać polskich znaków - niestety, ale w przypadku polskiej wersji pudełkowej zawiera "ł" (Gothic II Złota Edycja), co może spowodować, że gra nie będzie mogła się uruchomić po instalacji Uniona. Wtedy najlepiej zamienić 'ł' na "l" i nie powinno być już problemu.

Ważna informacja: Domyślnie wersja gry na Steam zawiera zainstalowany Systempack 1.8, który NIE JEST NAJNOWSZĄ WERSJĄ będącego częścią pakietu "Union".

2. Pobierz tzw. "Union", który jest najnowszą wersją Systempacka dedykowaną od Gothica 1 do Gothica 2 z Nocą Kruka.

Źródeł do pobrania jest kilka, w zależności od preferencji użytkownika:

ZALECANE Z UWAGI NA WYGODĘ I PROSTOTĘ:
a) Resource Manager, który jest programem-launcherem (w trybie online) https://worldofplayers.ru/threads/41415/

1. Po uruchomieniu Resource Managera pojawi się takie okno (domyślnie w białym motywie i po języku angielskim - zarówno motyw jak i język można zmienić bezpośrednio w programie):

[Obrazek: 0ckfnjX.png]

2. Następnie klikamy w sekcję "Union" i powinny nam się wyświetlić informacje o tym czym jest Union oraz wersje do pobrania - podstawow Playerkita i Union (najnowsza wersja jest zawsze na samej górze):

[Obrazek: zfJjCn1.png]
3. Najpierw instalujemy Playerkit + Patch dla systemów 64-bitowych. Można to zrobić klikając lewy przycisk myszy, po którym pojawi się okno, w którym należy wskazać ścieżkę z grą.

Ważna informacja: W przypadku systemu w wersji 32-bitowej także instaluje się tę wersję (po prostu 4GB patch przeznaczony dla wersji 64-bitowej się nie zaaplikuje - nie instalujcie Playerkit w wersji dla systemu 32-bitowej, który można znaleźć poniżej, bo jak jest tam napisane, to poprzednia wersja, nie aktualna - a jedyne czym się różniła to tym, że nie zawierała 4GB Patcha).


[Obrazek: uc6Gyfa.png]
4. Następnie instalujemy najnowszą wersję Uniona w analogiczny sposób jak instalacja Playerkita.

Wymagania do uruchomienia Resource Managera:
- Windows XP SP3 lub wyższy
- NET Framework 4.0
- Visual C++ 2010
- Uprawnienia administratora

b) Link bezpośredni z tzw. "offline instalatorem", dostępny na World of Players lub dysku google

Oficjalna strona z Unionem: https://worldofplayers.ru/threads/40376/

c) Warsztat Steam (zalecane dla użytkowników Steama):

Gothic 1: https://steamcommunity.com/sharedfiles/f...2787491081
Gothic 2: https://steamcommunity.com/sharedfiles/f...2787458679

Poradnik korzystania z Warsztatu Steam:


3. Jeśli instalacja przebiegła pomyślnie, to możesz uruchomić grę. W prawym dolnym rogu menu głównego powinien widnieć napis "Union" oraz informacją o jego wersji (np. Union 1.0m).

=======================================================================================================================
Instalacja modyfikacji
1. Wyszukaj modyfikację, którą jesteś zainteresowany, znajdziesz ją najpewniej na forum Bractwa Spolszczenia, Warsztacie Steam lub forach pokrewnych. Sposób instalacji modyfikacji dzieli się na dwa typy:

a) Wygodny instalator, który paroma kliknięciami przeniesie odpowiednie pliki do odpowiednich folderów, niestety takich jest mniej (aczkolwiek i takie mogą rodzić problemy, ponieważ były zazwyczaj tworzone w starych programach do tworzenia instalatorów).

Zamiennikiem za instalator, są też wszelkiego rodzaju launchery takie jak ten z Warsztatu Steam, ale w tym wypadku wymaga oczywiście gry na platformie Steam.

b) Ręczne przeniesienie plików modyfikacji do odpowiednich folderów, najbardziej popularna (i najszybsza) forma wydawania modyfikacji. Nie jest to jednak skomplikowane, bo spora część modyfikacji ma dokładne README, gdzie należy umieścić konkretne pliki, ale z racji tego, że jest to poradnik nt. instalacji modyfikacji, to warto byłoby opisać najpopularniejsze przykłady związane z plikami.

Podstawowymi plikami modyfikacji są:

Z podfolderu "System":
- Plik .ini, który jest "wskaźnikiem" (plikiem konfiguracyjnym) danej modyfikacji.
- Plik .rtf, w którym jest sformatowany tekst opisujący modyfikacje wyświetlany w klasycznym GothicStarterze oraz plik .ico wyświetlający ikonkę modyfikacji.
- W poszczególnych modyfikacjach można natknąć się również na nowe biblioteki .dll, które również mogą być do przeniesienia do folderu System.

Z podfolderu "modvdf":
- Pliki .mod lub .vdf zawierające pliki modyfikacji (dubbing, tekstury, animacje, modele, dźwięki i skrypty). Pliki o jednym i drugim formacie to tak naprawdę to samo, ale dla wygody pliki o rozszerzeniu .mod są ulokowane w podfolderze "modvdf" i przenoszą się do folderu z pozostałymi .vdf tylko wtedy, gdy modyfikacja jest uruchamiana, z kolei pliki .vdf są uruchamiane od razu niezależnie od modyfikacji (jak na przykładzie modyfikacji graficznych).

Z podfolderu "Video":
- Pliki .bik, które są plikami wideo wyświetlanymi w grze (można je również odtworzyć poza grą programem RAD Video Tools). Bardzo często mogą znajdować się dla ułatwienia w osobnych podfolderach, żeby nie mieszać z oryginalnymi plikami - jest to przydatne podczas ręcznej instalacji, gdy na końcu chce się to odinstalować.

Z podfolderu "Music":
- Pliki .sty, .dls oraz .sgt, które plikami dźwiękowymi z oryginalnego formatu gry Gothic (można je również odtworzyć w programie Direct Music Producer). Podobnie jak pliki video również mogą znajdować się w osobnych podfolderach.

2. Po wyszukaniu modyfikacji zainstaluj ją do wskazanej instancji, w przypadku instalatora ogranicza się to do podania ścieżki z grą, w przypadku instalacji ręcznej przenieś pliki do odpowiednich folderów według powyższej instrukcji nt. formatu danych plików i gdzie powinno się je umieścić.

3. Jeśli nie korzystasz z Warsztatu Steam, który posiada własny launcher ani innego zewnętrznego programu, to uruchom GothicStarter.exe (dostępny w podfolderze System po zainstalowaniu Playerkit), nie GothicStarter_mod.exe (bo "mod" wbrew pozorom nie jest skrótem dotyczącym preferowania odpalania modyfikacji w ten sposób, a bardziej przeznaczony do deweloperskiego uruchamiania modyfikacji).

Ważna informacja: Większość modyfikacji można instalować jednocześnie do jednej instancji Gothica (chyba że są to mody graficzne, które mogą ingerować w te same elementy), ale są też takie, które grę "syfią" i nie są tolerancyjne w stosunku do innych modyfikacji, w takich (na szczęście w mniejszości) sytuacjach należy przygotować osobny folder z grą na potrzeby takiej modyfikacji.

To samo tyczy się programów takich jak Spine - jeśli używasz tego programu w danej instancji Gothica, to nie instaluj tam ręcznie innych modyfikacji, a używaj tego Gothica tylko przez ten program.

=======================================================================================================================

Najczęściej występowane problemy:

1. Modyfikacja się nie uruchamia lub po wciśnięciu nowej gry jest czarny ekran
Pytanie: Podczas próby uruchomienia modyfikacji nic się nie dzieje, gra się nie uruchamia/mam czarny ekran.
Odpowiedź: Prawdopodobnie uruchomiłeś grę bez uprawnień administratora. Nie zawsze jest to konieczne, bo problem dotyczy najczęściej osób, które zainstalowały grę w lokacji Program Files/Program Files (x86), ale w przypadku systemu Windows najczęstszym powodem takiego problemu jest właśnie nieuruchamianie gry jako administrator, więc gra może się w ogóle nie uruchomić z powodu uprawnień (ani nawet nie wyświetlić o tym alertu) lub uruchomić w "niepełnym trybie", czyli nie załadować plików .vdf/mod (plików modyfikacji), a jedynie podstawową grę.

2. Problem z FPS
Pytanie: Mam w grze bardzo mało fpsów, a komputer uruchamia Wiedźmina 3 na ultra, czemu Gothic się zacina?
Odpowiedź: Bardzo dużo modyfikacji, a zwłaszcza tych starych ma najczęściej niezoptymalizowany świat, a dodatkowo nie pomaga fakt, że silnik Gothica nie wspiera wielowątkowości procesora. Wielu graczom pomaga zainstalowanie moda DirectX11, który bazuje bardziej na karcie graficznej niż na procesorze.

3. Minimalizowanie gry
Pytanie: Nie mogę minimalizować gry lub podczas minimalizowania jej pojawia się crash.
Odpowiedź: W celu swobodnego minimalizowania gry trzeba uruchomić plik Systempack.ini (w trybie administratora) i odnaleźć linijkę BorderlessWindow w sekcji [DEBUG], a następnie zmienić wartość z 0 na 1 i zapisać plik.

Ważna informacja: W trybie borderlesswindow opcja zmiany jasności, gammy oraz kontrastu w grze jest niedostępna (suwak się przesuwa, ale nie ma efektu w grze). Aby to zmienić należy wyłączyć ten tryb.

4. Czarny ekran podczas robienia screenów
Pytanie: Nie mogę zrobić screenshota, by pochwalić się statystykami lub pokazać błąd w modyfikacji.
Odpowiedź: Wystarczy, że włączysz tryb borderlesswindow jak w punkcie 1 i problem zostanie rozwiązany, a printscreen będzie przechwytywał obraz z ekranu - nie będziesz musiał tym samym robić zdjęć telefonem.

5. Biały ekran po uruchomieniu modyfikacji
Pytanie: Uruchomiłem modyfikację z modem DX11 i w menu głównym mam biały ekran.
Odpowiedź: Jest to najczęściej spowodowane uruchomieniem gry na zintegrowanej karcie graficznej (i najprawdopodobniej na laptopie) zamiast dedykowanej. Jeśli masz dwie karty graficzne, to uruchom grę z użyciem dedykowanej (najczęściej pomaga przełączenie trybu zasilania na wysoką wydajność). W przypadku posiadania jedynie zintegrowanej karty graficznej trzeba zaopatrzyć się w dedykowaną lub odpuścić uruchamianie gry z DX11.

6. Myszka nie działa w grze Gothic 1
Pytanie: Dlaczego jak klikam myszką na itemek lub próbuję zagadać NPC, to nic się nie dzieje?
Odpowiedź: W odróżnieniu od Gothica 2 w Gothicu 1 bazowało się bardziej na samej klawiaturze i kombinacjach klawiszy takich jak CTRL + strzałka w górę, by wejść w interakcję z przedmiotem lub NPC. W celu ułatwienia tego procesu i zrobienia "jak w stylu Gothic 2" trzeba wejść w Systempack.ini i zmienić opcję Gothic2_Control na 1. Opcja "Sterowanie z Gothic" w menu opcji gry dotyczy tylko i wyłącznie walki (z użyciem klawiatury/atakami bocznymi), a nie interakcji jak w tym przypadku.

=======================================================================================================================
Opcjonalnie mod DirectX (do obu części): https://github.com/SaiyansKing/GD3D11/releases

Ważna informacja: Najnowszą i zawsze najbardziej aktualną wersją jest ta wspierana przez autora SaiysanKing, więc nie zalecamy instalacji starszych wersji.

Instalacja:

1. Najpierw rozwijamy Assets i pobieramy zawsze tylko ten zip z samej góry, a nie poniższe kody źrodłowe, które nie są potrzebne do gry.
[Obrazek: WRMveqc.png]

2. Po wypakowaniu zipa można zauważyć kilka pliczków dll, plik tekstowy z licencją oraz jeden podfolder.
[Obrazek: Ght1Gug.png]
Całość przenosimy (najlepiej metodą wytnij i wklej) do podfolderu System znajdującego się w głównym folderze z grą Gothic 1 lub Gothic 2.

Ważne informacje:

1. Główne menu ustawień DX11 jest pod dostępne pod klawiszem F11, a bardziej zaawansowane z użyciem kombinacji klawiszy CTRL+F11.

2. Aby wyłączyć DirectX11 najlepiej zmienić nazwę pliku ddraw.dll na inną (np. ddraw_disabled.dll), przenieść plik tymczasowo w inne miejsce (poza folderami Gothica) lub usunąć go na ten moment (niezalecane, najlepiej właśnie użyć pierwszej metody).

3. Aktualizacja nowej wersji DirectX11 jest ręczna, więc należy śledzić stronę pod wskazanym linkiem. Większość plików w nowej wersji jest praktycznie taka sama i można zrobić to metodą kopiuj i wklej (z podmianą plików w starszej wersji), ale najlepiej usunąć poprzednie pliki i wrzucić najnowsze.

Odpowiedz
#2

Co do wydajności i FPS - od siebie jeszcze dodam, że w modyfikacjach słabo zoptymalizowanych bądź tam, gdzie silnik gothica nie daje rady z utrzymaniem płynności oprócz zainstalowania DirectX'a 11 możemy wypróbować alternatywny LegacyAltRenderer, który pozwoli cieszyć nam się lepszą wydajnością z zachowaniem oldschool'owej grafiki Gothic'a 1 i 2. Umożliwia także swobodne minimalizowanie gry. 

Link do pobrania: https://github.com/SaiyansKing/Gothic-Le...r/releases

Instalacja polega na wypakowaniu archiwum w folder /system/.

Program przy starcie modyfikacji lub samej gry pozwala wybrać renderer - najlepiej sprawują się DirectX9, bądź Vulkan (zależnie od podzespołów komputera).

Znacząco poprawia wydajność w takich modyfikacjach jak np.: Velen, Czas Zapłaty, Odyseja (które nawet na najnowszym procesorze nie mogły utrzymać 60fps w bardziej zatłoczonych przez obiekty lokacjach, gdzie wzrost wydajnościowy wynosi niemal dwukrotność klatek na sekundę) i wielu innych!

Wen die Hoffnung stirbt ist der letzte Schild eines kriegers seine Ehre...
Odpowiedz
#3

Znam to i nawet chwilę używałem, ale nie polecałem tego z tego względu, że jest to bardziej eksperymentalne, mniej używalne i mniej testowane względem moda graficznego DirectX 11. Pytałem zresztą paru osób przy konsultacji czy jest sens dodawać to głównej części poradnika - uznaliśmy wspólnie, że nie (tak samo informacji o dgvodoo czy innych tego typu programach), jednak dobrze, że o tym wspomniałeś, bo jak ktoś będzie miał potrzebę, to sobie z tego skorzysta. Z minusów wymieniłbym dziwny render w czcionce (na pewno na DX9), która jest trochę męcząca po dłuższym graniu (ale nie jestem w stanie opisać z czego to wynika, na pewno wystarczy odpalić zwykłą grę G2, a potem z tym alternatywnym renderem - i od razu widać różnicę).

Dodałem natomiast aktualizację informacji w pierwszym poście nt. uruchamiania jako administrator - ponieważ ten problem występuje głównie wtedy, gdy ma się zainstalowaną grę w lokalizacji Program Files/Program Files (x86) często zwany po polsku "Pliki programów".

Na prośbę innego użytkownika wyciągnąłem również tekst nt. instalacji Uniona poprzez Resource Managera ze spoilera, a wsadziłem do nich tylko grafiki (w celu szybszej widoczności tekstu od razu i możliwości wyszukania po CTRL + F, bez konieczności otwierania spoileru).
Odpowiedz
#4

Proszę o przywrócenie temat

"Potrzebne zainstalowane komponenty do bezproblemowego grania"

Były tam wygodnie umieszczone linki do przygotowania Gothic 2 bez żadnych dodatkowych programów - Union nie współgra z Gothic Multiplayer także ten temat może i przydatny dla osób przygotowujących Gothica pod modyfikacje inne niż Returning i Multiplayer
Odpowiedz
#5

To jest forum poświęcone grze singleplayer i modom do niej - multiplayer to osobny segment, któremu nie jest on poświęcony, tak samo nie był poświęcony ten poprzedni. Tam były programy-instalatory dokładnie tak, jak tutaj - możesz użyć Resource Managera, możesz użyć offline installera (i to dużo prostszego niż tamte instalatory, które wymagały instalacji na sztywno, bo dużo ludzi miało problem z tym, że miało opcję instalacji na szaro), tak naprawdę pełna dowolność xD.

Nie wiem o co chodzi z Returningiem, ponieważ najnowsza wersja nazwana "New Balance" (wiem, że nie jest to oryginalny autor Trazeage) bazuje właśnie na Unionie.

PS. Temat jest dostępny, ale w archiwum, link: https://bractwospolszczenia.pl/showthread.php?tid=1291
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 2 gości